Welcome on the DDIM-Website of Erik Lorenz

 
User photo

Erik Lorenz

IT-Interim Management-Profi mit 30 Jahren Erfahrung

The electric light did not come from the continuous improvement of candles (O.Harari)

from 19.05.2025
Interim Manager since: 09/2009
Update: 19.05.2025

Contact data

Erik Lorenz - IT Interim Manager & Berater, Bad Sobernheim

Am Domberg 1
D-55566 Bad Sobernheim
rq.nzvgprwbec@bsav

Social networks


Short profile

Intro
I'm Erik Lorenz, an Interim IT and Project Management Expert with over 25 years of international experience leading complex transformation programs and crisis projects. I step in when clarity, structure, and fast execution are essential – whether in post-merger integrations, carve-outs, digital transformations or PMO setup.PMP-certified, hands-on, and results-driven, I combine strategic insight with operational excellence to stabilize, realign, and deliver measurable outcomes across industries.
Experience overview
  • 25+ years in IT transformation, program & project leadership
  • Expert in turnarounds, post-merger integration & carve-outs
  • Led cross-functional international teams of up to 80 people
  • PMP-certified, in good standing until 2027
  • Proven crisis manager (e.g. Conti CORE, Telefonica, NTT)
  • Strategic advisor on governance, reporting & process optimization
  • Industry expertise: IT, Telco, Automotive, Public, Finance, Health, Logistics
Tasks
  • Post Merger Integration
  • Consulting
  • Turnaround
  • Business Development
  • Change Management
Projekt & Programm Management, PMO - Project Management Office
Functions
Leitung komplexer IT-Programme bis 50 Mio. €
Role in the company
  • Consultant, Advisor
  • Program Manager
  • Projekt Manager (Leitung)
  • 2nd Level / Division Management / Department Management
  • Staff function / Expert / Specialist
Industry experience
  • Internet and Information Technology
  • Telecommunications
  • Automotive, OEM
  • Financial Services
  • Pharmaceutical Industry
Type of company
  • Corporation / Group
Regions (Regions where you have proven experience)
  • Europe (EU)
  • North America
  • South America
  • Great Britain
Languages
  • German (Mother tongue)
  • English (Business fluent)
Special certificates and awards
  • PMP - Project Management Professional bis 24.07.2027
  • Projektmanager des Jahres 2006 - Conti Core Projekt
  • SAVE Methodology, Scrum & Agiles Projektmanagement, 2020
  • DSGVO / Data Privacy, 2019
  • Programme Management Application Curriculum, UK, 2005
  • Manufacturing Professional, EDS-University Dallas USA, 2000
Special skills
  • Projektmanagement
  • Transition und Change Management
  • Turnaround-Management
  • PMO-Aufbau und -Betrieb, Risiko- und Qualitätsmanagement, Project Governance
  • Strategisches Partner Management
  • Strategische Planung
  • Angebots- und Bid Management:
  • Post-Merger Integration
  • Vertragsentwicklung, Rahmen- & Einzelverträgen, Service Level Agreements, Verhandlung von Rahmenverträgen sowie Einzelverträgen
  • Service Desk Optimierung

IM projects (self employed)

City / place
DACH, Italien, Spanien
Initial situation at the client

Komplexe, teils inkonsistente Partnerlandschaft mit unklarer Governance
Unzureichende Transparenz über Performance und Potenziale der Allianzen
Fehlende Struktur zur systematischen Steuerung und Bewertung strategischer Partnerschaften
Bedarf an einheitlichem Pricing-Ansatz und koordinierter Marktansprache
Geringe Lead-Konvertierung und ungenutzte Marketingpotenziale


Company description

City / place
Deutschlan, DACH
Initial situation at the client

Fusion von NTT Ltd. und NTT DATA mit dem Ziel, zwei globale IT-Dienstleister organisatorisch, prozessual und technisch zu einer Einheit zu verschmelzen. Herausforderung: Unterschiedliche Systemlandschaften, redundante Portfolios, doppelte Kundenstrukturen und fehlende einheitliche Governance. Ziel war eine stabile, integrierte Betriebsbasis und ein harmonisiertes Kunden- und Serviceportfolio.

City / place
DACH, Italien, Spanien
Initial situation at the client

Interim Consultant Operatives und Strategisches Account Management

City / place
DACH, Italien, Spanien, Rumänien, Tschechien
Initial situation at the client

Interim Manager Operatives und Strategisches Account Management

City / place
Schwerpunkt DACH plus Spanien, Italien
Initial situation at the client

Interim Engagement Advisory & Opportunity Manager

City / place
DACH
Initial situation at the client

Engagement Advisory | 01/2017 - 02/2018
Senior PMO Lead $ Prozess Improvement Lead | 09/2017 - 12/2017
Engagement Advisory Manager Whistler & K2 | 03/2016 - 12/2016
Global Change & Release Manager | 03/2015 - 02/2016
Programm Risiko & Improvement Mgr |10/2013 - 01/2015
„Office Standardisation“ |05/2012 - 09/2013
IT Country Roadmap Initiative | 03/2011 - 04/2012
Dependency Mgr NGIT | 03/2011 - 04/2012
Management Beratung | 04/2010 - 12/2010
Start Interim Mgt |11/2009 -03/2010

City / place
DACH
Initial situation at the client

Executive Program Manager
Engagement Leader
PMO-Leiter
Krisenmanager
Zertifizierung Manager
Angebots Manager
Projekt Manager
Turn-Around Manager
Proposal Koordinator
Due Diligence Leader
Programm Manager
Mastertrainer
Europe Hub for GM USA


Work history (permanent employment)


Finanzdienstleistungen, Telco, Automotive, Handel/e-Commerce, Maschinenbau, Einkauf

City / place
Europa & USA
Remarks
Selbständiger Interim Projekt Manager seit 2009. Davor 18 Jahre in ungekündigter Festanstellung als Führungskraft mit voller Personal- und Budget Verantwortung.

Rollen & Aufgaben, u.a.:
Executive Program Manager
Engagement Leader
PMO-Leiter
Krisenmanager
Zertifizierung Manager
Angebots Manager
Projekt Manager
Turn-Around Manager
Proposal Koordinator
Due Diligence Leader
Programm Manager
Mastertrainer
Europe Hub for GM USA

Education

Notes / specifics
Fortlaufende Mitgliedschaft und regelmäßige Re-Zertifizierung

Documents and files

92.05 KB
Infodatei / Präsentation

Loading, please be patient...